Thursday, January 24, 2013

tudung

suatu masa dahulu. masa tu kecik lagi aku rasa, tingkatan 2. kalau tak salah. and fyi, aku tak bertudung waktu itu dan aku rasakan sesiapa yang bertudung ni annoying sebab nak suruh-suruh orang lain pakai tudung. apehal kauu?

itu emosi budak tingkatan dua yang baru dapat period. tapi sebab kawan2 asyik bertalu2 suruh pakai tudung, aku diamkan mereka dengan berkata. "kalau aku mimpi jumpa rasulullah nanti, baru aku pakai tudung! kalau takde, takpayah!" kata aku dengan angkuh dan bodoh taktau nak habaq. bila pikir balik, kalau sekarang aku jumpa budak yang bagi alasan yang sama macam aku dulu, aku akan tarik rambut dia sampai botak.

Tapi Alhamdulillah, Tuhan bukak pintu hati aku, dan aku pun memilih untuk bertudung dengan rela hati pada usia aku 18 tahun. (rasanya, sebab mula pakai tudung bila masuk uniSZA)

dan masa itu bertudung tak menutup aurat pun. masih lagi tudung atas paras dada, baju lengan pendek dan sebagainya. jahil habaq hang, tutup aurat hanya tutup kepala (same goes to manusia yang suka berserban. I mean turban. )

sekarang baru nak berjinak ke arah cover your chest, covers whats need to be covered and all. dan masih belajar untuk kekal ke arah ini. daaann I didn't say aku ni baik ke menda. sebab aku tak baik. harapannya kalau ada kawan-kawan yang rasa dia lebih baik, mohon bimbing aku juga. moga kita sama-sama akan jadi yang terbaik.

tapi banyak hikmah yang aku nampak semenjak bertudung. Oleh sebab aku bertudung, maka kedua-dua adik perempuan aku memilih untuk bertudung. kira macam kakak role-model gituwww (haappptttuihhh) dan banyak lagi kejadian lain yang membuatkan aku bersyukur. sebab dibukakan pintu hati aku sendiri, tanpa paksaan sesiapa. Alhamdulillah


sebenarnya aku nak tulis pasal maulidurasul, dan teteiba teringat alasan bodoh aku untuk tidak bertudung satu ketika dahulu. jadi aku terasa nak share di sini :)

so thats it, Salam Maulidur Rasul people






No comments: